Kryptowaluty mają ogromny potencjał – dziś już chyba nikt nie ma co do tego wątpliwości. Pojawiają się nawet głosy, że z czasem mogą zastąpić tradycyjne waluty. I choć do spełnienia się takiego scenariusza jest jeszcze naprawdę daleko, to z pewnością kryptowaluty stają się coraz bardziej powszechne w codziennym życiu. Na tyle powszechne, że według informacji przedstawionych przez EcommerceDB aż 72% małych i średnich firm online planuje w ciągu najbliższych 3 lat zacząć akceptować płatności kryptowalutą w sklepach internetowych.
Zadowolenie klienta i wygodne zakupy to kluczowe punkty udanej sprzedaży
Jeszcze kilka lat temu mało kto spodziewał się, że kryptowaluty zaczną odgrywać tak istotną rolę we współczesnym świecie. Niewiele osób wiedziało wtedy, czym jest bitcoin, a jeśli nawet – mógł się wydawać pewną ciekawostką. Trudno było przewidzieć, że jego wartość z czasem sięgnie kilkudziesięciu tysięcy dolarów, a tym bardziej, że na fali tej popularności zaczną pojawiać się kolejne kryptowaluty. Teraz nie brak natomiast osób, które interesują się światem krypto, dostrzegają w nim ogromny potencjał inwestycyjny, a nawet sądzą, że z czasem tradycyjne waluty mogą zostać wyparte przez cyfrowy środek płatniczy.
Im bardziej kryptowaluty stają się powszechne, tym więcej natomiast osób może być zainteresowanych dokonywaniem płatności właśnie z ich użyciem. I teraz nie jest to nawet nic niezwykłego. Biorąc pod uwagę, jak duże znaczenie we współczesnym świecie zakupów ma zadowolenie i wygoda klienta, większość przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę, że musi dostosować się do oczekiwań i przyzwyczajeń współczesnych konsumentów.
Już dawno przestano patrzeć jedynie na cechy produktu czy renomę. Teraz każdy zdaje sobie sprawę, że walkę o uwagę klienta można przegrać właśnie przez niedopilnowanie takich aspektów, jak wygodna obsługa strony, możliwość szybkiego złożenia zamówienia czy otrzymania błyskawicznej dostawy. Jednym z kluczowych elementów jest przy tym także sposób płatności.
Jak podaje EcommerceDB w swoim artykule według Statista Global Consumer Survey Content Special on eCommerce wielu kupujących w Niemczech przywiązuje dużą wagę do dostępnych metod płatności. Aż 41% twierdzi, że jeśli nie może skorzystać ze swojej ulubionej metody płatności, zwykle szuka innego sklepu. Podobne zachowania można zauważyć także w innych krajach – np. w Chinach, Stanach Zjednoczonych czy Szwecji.
Płatności kryptowalutą w sklepach internetowych już niedługo staną się czymś naturalnym
Coraz więcej sklepów internetowych stawia na szeroką ofertę metod płatności. W swoim artykule EcommerceDB przywołuje też badanie przeprowadzone przez Paysafe w 8 różnych krajach. Wyniki tego badania potwierdziły, że większość firm oferuje przynajmniej kilka metod płatności, a 52% odnosi wrażenie, że pandemia przyczyniła się do wzrostu zapotrzebowania na różnorodność w tym zakresie.
Naturalną koleją rzeczy jest więc to, że do możliwości płatności kartą, BLIKiem, PayPalem czy bramką internetową warto też znaleźć miejsce na kryptowaluty. Potwierdza to zresztą ankieta Paysafe. Wynika z niej, że właściwie kwestią czasu pozostaje to, by kryptowaluty stały się regularną i powszechną metodą płatności w sklepach internetowych.
Spośród przebadanych jedynie 15% twierdzi, że nie planuje wprowadzić płatności kryptowalutą w sklepach internetowych. 17% sklepów online już postanowiło dostosować się do potrzeb konsumentów i wyprzedzić konkurencję, a tym samym – już akceptuje ten środek płatności. Co jednak najważniejsze, jak podaje EcommerceDB zdecydowana większość, bo aż 72%, planuje wdrożyć płatności kryptowalutami w ciągu najbliższych 3 lat.
Świat zakupów online mocno się zmieni
Przedstawione wyniki jednoznacznie wskazują, że świat płatności znany do tej pory całkowicie się zmieni. Kryptowaluty staną się jeszcze bardziej powszechne, a dostosowanie się do tej sytuacji może nie tylko zwiększyć wygodę robienia zakupów, ale także stworzyć firmom nowe możliwości.
Aż 59% decydentów płatniczych w małych i średnich firmach internetowych przewiduje, że dzięki wprowadzeniu płatności kryptowalutą w sklepach internetowych zyska dostęp do międzynarodowego rynku. Ponad połowa, bo aż 54%, wierzy nawet, że kryptowaluty są przyszłością płatności. Na szczególną uwagę zasługuje jednak przede wszystkim kolejna informacja podana przez EcommerceDB – aż 37% ankietowanych firm rozważa wprowadzenie płatności wyłącznie w kryptowalutach.
Z drugiej strony przeprowadzone badanie nasuwa jeszcze jeden wniosek – mimo rosnącej popularności kryptowalut wciąż większości osób brakuje w tym zakresie odpowiedniej wiedzy. Aż 46% przedsiębiorców uznało, że wie o kryptowalutach zbyt mało, by podjąć świadomą decyzję co do tego, czy wprowadzić je jako metodę płatności, czy też zrezygnować z tego pomysłu.
Źródło: EcommerceDB – Online retailers embrace crypto payment